هرمینال
هرمینال

تم تاریک و حالت شب برای تمام سایت ها در مرورگر با افزونه

تم تاریک و حالت شب برای تمام سایت ها در مرورگر با افزونه

یکی از چیزهایی که در رابط کاربری اکثر نرم افزارها مرسوم است، وجود تم تاریک یا حالت شب می‌باشد. Dark Theme، Dark Mode و یا Night Mode، باعث می‌شود تا رنگ و لعاب نرم افزار شما تیره شود. این حالت معمولا در شب‌ها استفاده می‌شود؛ اما اشخاص زیادی از آن در تمام روز استفاده می‌کنند.

در وبسایت هرمینال نیز می‌توانید از قسمت بالای مرورگر، حالت شب را روشن کنید (آیکون خورشید و ماه)؛ اما اکثر وبسایت‌ها فاقد این قابلیت به‌صورت داخلی هستند. همچنین ممکن است شما حالت شبِ برخی از وبسایت‌ها را نپسندید. به هرحال نگران نباشید؛ چراکه یک افزونه برای مرورگرهای وب در کامپیوتر وجود دارد که حالت شب را به‌راحتی برای تمامی وبسایت‌ها به‌طور کاملا خودکار و حرفه‌ای پیاده‌سازی می‌کند.

حالت شب برای تمام سایت ها در مرورگر کامپیوتر

بدین منظور ما از یک افزونه استفاده می‌کنیم؛ برنامه‌ای مجزا که برروی مرورگر نصب شده و به آن قابلیت جدیدی را اضافه می‌کند.

  1. مرورگر FireFox یا Chrome را دانلود و نصب کنید.
  2. با توجه به نوع مرورگر خود، وارد یکی از دو لینک زیر شوید:
  3. وارد لینک مربوط به مقاله «آموزش نصب افزونه در مرورگر» شده و آن را مطالعه کنید؛ سپس افزونه را از طریق لینک‌های بالا برروی مرورگر مورد نظر نصب کنید.
  4. این افزونه پس از نصب شدن به‌طور خودکار فعال شده و تمام سایت‌ها را با حالت شب نمایش می‌دهد. در ادامه با تنظیمات آن آشنا می‌شویم.

روش استفاده از Dark Reader و تنظیمات آن

پس از نصب افزونه، آن را طبق آموزش‌های موجود در «آموزش نصب افزونه در مرورگر» اجرا کنید. افزونه دارک ریدر دارای امکانات مختلفی برای حالت شب می‌باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


روشن و خاموش کردن

در ابتدای افزونه، دو گزینه‌ی On و Off وجود دارند. برای فعال کردن حالت شب، برروی On و برای غیرفعال کردن حالت شب، برروی Off کلیک کنید.


شخصی سازی حالت روشن و خاموش بودن برای وبسایت‌ها

پس از فعال‌سازی حالت شب، در کنار گزینه‌ی روشن و خاموش یک دکمه قرار دارد که نام دامنه یا وبسایت فعلی درون آن نوشته شده است. با کلیک برروی آن، می‌توانید حالت شب را برای سایت فعلی فعال یا غیرفعال کنید.

در زیر این دکمه، گزینه‌ی «Configure website togging» وجود دارد که با کلیک برروی آن می‌توان حالت پیشفرض را برای وبسایت‌ها مشخص کرد.

  • گزینه‌ی Enabled by default: به‌طور پیشفرض فعال است؛ که یعنی حالت شب در تمامی وبسایت‌ها به‌طور پیشفرض فعال خواهد بود. اگر آن را غیرفعال کنید، به‌طور پیشفرض در وبسایت‌ها فعال نخواهد بود.
  • گزینه‌ی Website toggle keyboard shortcut: شورت‌کد Alt+Shift+A بطور پیشفرض برای فعال و غیرفعال کردن حالت شب این افزونه برای وبسایت فعلی است؛ که آن را نیز از این قسمت می‌توانید تغییر دهید.

خودکارسازی برای ساعات شبانه روز

ممکن است بخواهید حالت شب در ساعات خاصی فعال و غیرفعال شود. بدین منظور از زیر گزینه‌های On/Off برروی Configure automation کلیک کنید. در اینجا آیتم‌هایی قرار دارند که تمامی آن‌ها ضربدر هستند؛ یعنی غیرفعال بوده و با کلیک برروی آن‌ها می‌توان فعالشان کرد؛ که پس از فعال شدن به علامت تیک تبدیل می‌شوند.

  • گزینه‌ی Set active hours: دو زمان مختلف را در مقادیر داخل آن مشاهده می‌کنید؛ که سمت چپ زمان شروع و سمت راست زمان اتمام است. آن را فعال کرده و زمان دلخواهتان را وارد کنید.
  • گزینه‌ی Activate after sunset at location: در اینجا می‌توانید براساس لوکیشن یا موقعیت، یعنی مقادیر طول و عرض جغرافیای latitude و longitude؛ کاری کنید که برنامه به‌صورت کاملا خودکار و براساس موقعیت مکانی شما بین حالت شب و روز جابه‌جا شود.
  • گزینه‌ی Activate when system dark mode is on: فعال و غیرفعال شدن حالت شب افزونه براساس حالت تاریک خود سیستم تنظیم خواهد شد.

تنظیمات فیلتر افزونه دارک ریدر

از آنجایی که دارک ریدر به‌طور خودکار حالت شب را برروی وبسایت‌ها اعمال می‌کند، از یک سری فیلترها و تنظیمات استفاده می‌کند. تب یا سربرگ Filter در زیر گزینه‌های فعال‌سازی، که کنار سایر تب‌ها قرار دارد؛ به‌طور پیشفرض باز بوده و می‌توانید از طریق آن، میزان روشنایی (Brightness)، تضاد یا کنتراست (Contrast)، Sepia و مقیاس خاکستری (Grayscale) را مشخص کنید.

در این قسمت یک دکمه نیز در انتهای آن با نام Only for قرار دارد؛ که با فعال کردن آن می‌توان تنظیمات فیلتر‌ فعلی را تنها برای وبسایت فعلی اعمال کرد.


این مقاله ممکن است در آینده به‌روزرسانی شود.

0
در حال بارگزاری نظرات