هرمینال
هرمینال

آموزش نصب ربات تلگرام PHP برروی هاست

آموزش نصب ربات تلگرام PHP برروی هاست

نصب هر نرم افزار، بازی و یا ابزاری ممکن است فرآیند خاص خود را داشته باشد و یا از یک الگوی یکسان پشتیبانی کند؛ که در این بین نصب ربات‌های تلگرامی معمولا از یک الگوی یکسان پشتیبانی می‌کنند و تنظیم وب هوک مهم‌ترین قسمت از آن است. در این مقاله قصد دارم تا به‌طور مختصر فرآیند نصب و راه‌اندازی یک ربات تلگرام را خدمت شما شرح دهم.

قبل از آنکه این مقاله را مطالعه کنید، در ابتدا باید با بات فادر آشنا شوید. «آموزش ساخت ربات تلگرام در بات فادر BotFather»

پیشنیازهای راه‌اندازی یک ربات تلگرام ساخته شده با زبان PHP

روش‌های زیادی برای راه‌اندازی ربات تلگرام وجود دارند؛ اما من در اینجا پیشنیازهای عمومی و فرآیند اصلی را شرح می‌دهم.


گام اول: یک دامنه مثل herminal.com

شما فقط کافیست با صرف هزینه‌ای بسیار کم یک دامنه ملی IR برای خود ثبت کنید. نمایندگی‌های زیادی برای ثبت دامنه وجود دارند، ولی قبل از هرچیزی شما بایستی یک حساب کاربری در مرکز دامنه‌های ملی به آدرس nic.ir ایجاد کنید. سپس در گام دوم که مراحل تهیه هاستینگ است، می‌توانید دامنه خود را از همان نمایندگی هاستینگ تهیه کنید. البته تهیه دامنه از خود NIC نیز امکان‌پذیر است اما هزینه بیشتری خواهد داشت.

گام دوم: هاست یا فضای میزبانی

این یک امر طبیعی است که ربات شما بایستی در یک فضا یا جایی مستقر شود بلکه بتواند کار کند. بدین منظور می‌توان یک هاست از شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ تهیه نمود. مشخصات سیستمی هاست یا فضای تهیه شده با توجه به نوع ربات و کد نوشته شده متفاوت است؛ اما بطور معمول ربات برروی هاست‌های بسیار ساده و ارزان نیز می‌تواند اجرا شود. نکته‌ای که حائز اهمیت است این می‌باشد که هاست شما بایستی در سرور خارج از ایران باشد؛ چراکه میزبانی داخلی امکان برقراری ارتباط با تلگرام را به‌دلیل اعمال محدودیت‌ها ندارد. البته روش‌هایی وجود دارند که هزینه مضاعف داشته و تحت شرایط خاصی باید استفاده شوند.


گام سوم: گواهی SSL برای هاست

هاست شما بایستی گواهی SSL داشته باشد. منظورمان بطور خلاصه همان عبارت https است که در ابتدای آدرس وبسایت‌ها دیده‌اید از جمله وبسایت هرمینال. ولی نگران نباشید! امروزه اکثر هاستینگ‌ها گواهی SSL رایگان نیز ارائه می‌دهند و شما بایستی قبل از هرچیزی آن را از جایی که قصد تهیه هاست دارید پرس و جو کنید. همچنین نصب و راه اندازی SSL خودکار است و البته شما می‌توانید آن را به دوش پشتیبانی هاستینگ بسپارید.


جمع‌بندی

شما یک دامنه تهیه می‌کنید، سپس یک هاست که گواهی SSL برروی آن اعمال شود. از طرفی بایستی DNS هایی که هاستینگ در اختیار شما قرار می‌دهد را در nic.ir تنظیم کنید. پس از ساعاتی دامنه شما در هاست مورد نظر در دسترس قرار خواهد گرفت.

فرآیند نصب ربات تلگرام برروی هاست

آپلود ربات

  1. وارد مدیریت هاست خود شوید.
  2. به بخش مدیریت فایل‌ها رفته و وارد ریشه‌ی هاست که معمولا پوشه‌ای با نام public_html هست شوید.
  3. فایل سورس کد یا اسکریپت رباتی که با فرمت zip یا فرمت‌های قابل پشتیبانی دیگر را در هاست آپلود کنید. شما می‌توانید وابسته به نیاز خود این کار را در یک پوشه یا در همان ریشه‌ هاست انجام دهید.
  4. فایل آپلود شده را در هاست خود استخراج کنید.

پیکربندی ربات

هر ربات کانفیگ یا پیکربندی متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ اما در تمامی آنها بایستی توکنِ رباتی که از بات فادر (ربات BotFather در تلگرام) دریافت شده است تنظیم شود. گرچه شیوه‌ی پیکربندی نیز اصول ثابتی ندارد، اما معمولا طبق روشی است که در ادامه می‌گویم.

اگر ربات تنها یک فایل PHP نداشته باشد، به دنبال فایل config، پیکربندی یا فایل اصلی بگردید؛ اما اگر ربات یک فایل داشته باشد، همان فایل را به حالت ویرایش درآورده و سپس به دنبال محلی بگردید که نیاز است تا توکن ربات در آن وارد شود و این مورد معمولا در ابتدای فایل قرار دارد. اگر ربات نیاز به پیکربندی‌های بیشتری داشته باشد، مثلا ممکن است نیاز به وارد کردن شناسه ادمین و … باشد، این موارد بایستی در توضیحات اختصاصی نصب ربات آمده باشد و یا در همان فایل‌های ربات، توضیحی وجود داشته باشد که چگونه می‌توان چنین کانفیگ‌هایی را تنظیم نمود.

این فرآیند در اکثر ربات‌ها یکسان است؛ اما گاهی ممکن است یک ربات شیوه‌ی پیکربندی حرفه‌ای‌تری را دنبال کرده و فرآیند کانفیگ آن بصورت گرافیکی باشد؛ اما این یک مورد مرسوم نیست؛ چرا که پیاده‌سازی آن برای توسعه‌دهند‌گان پیچیده و زمان‌بر است و در پروژه‌ی کوچک به‌صرفه نخواهد بود.

تنظیم وب هوک

شما بایستی آدرس فایل اجرایی ربات که معمولا فایل اصلی می‌باشد و اکثرا نام آن index.php یا bot.php و یا webhook.php است را به تلگرام معرفی کنید؛ تا تلگرام بتواند با ربات ارتباط برقرار کرده و پیام‌های دریافتی را به آن اطلاع‌رسانی کند.

روند نصب وب هوک بسیار ساده است:

1. آدرس فایل اجرایی را به‌دست آورید. برای مثال اگر شما ربات را در پوشه‌ای با نام sample نصب کرده‌اید و نام فایل اجرایی برابر index.php است، و دامنه‌ی شما herminal.com می‌باشد، اکنون آدرس فایل به‌صورت زیر خواهد بود:

https://herminal.com/sample/index.php

2. توکن و آدرس خود که بایستی با https باشد را در قسمت‌های مشخص شده از متن زیر قرار دهید (متن زیر نیز یک آدرس است):

https://api.telegram.org/botتوکن/setwebhook?drop_pending_updates=true&url=آدرس

3. پس از قرار دادن عبارات مورد نیاز در متن بالا، آن را در مرورگر اجرا کنید؛ اما توجه داشته باشید که نیاز به قند شکن دارید 😁. سپس در صورتی که عملیات موفق باشد، نتیجه زیر در مرورگر قابل مشاهده است:

{“ok”:true,”result”:true,”description”:”Webhook was set”}

البته این مورد ممکن است برای شما به شکل زیباتری نمایش داده شود؛ ولی در کل مقدار ok بایستی برابر true باشد.


نکته مهم: اگر در فایل‌های ربات، فایلی با نام help یا readme و موارد مشابه وجود داشته باشد، آن را مطالعه کنید.

0

سوالات متداول

چگونه می توان ربات تلگرام PHP را برروی هاست نصب کرد؟

ابتدا کانفیگ ربات باید تنظیم شود، یعنی توکن و موارد دیگر باید در فایل‌های پیکربندی ربات وارد شود. سپس آدرس فایل اصلی ربات بایستی در قسمت‌های مشخص شده از لینک زیر تنظیم شده و سپس این لینک در مرورگر اجرا شود:

https://api.telegram.org/botتوکن/setwebhook?drop_pending_updates=true&url=آدرس

وب هوک تلگرام چیست؟

زمانی‌که آدرس فایل اجرایی ربات در اختیار تلگرام قرار گیرد، این آدرس در واقع وب هوک ربات می‌باشد؛ به این معنا که تلگرام تمامی پیام‌ها و اتفاقاتی که برای ربات رخ می‌دهد را به این آدرس اطلاع‌رسانی می‌کند، تا در آن آدرس پردازش شده و پاسخ به تلگرام ارسال گردد

در حال بارگزاری نظرات