هرمینال
هرمینال

کلیدهای میانبر دکمه استارت در ویندوز - شورت کت کلید Win کیبورد

کلیدهای میانبر دکمه استارت در ویندوز - شورت کت کلید Win کیبورد

کلیدهای میانبور (کلیدهای شورت کت = Shortcut keys) همیشه کار ما را برای انجام عملیات مختلف ساده‌تر می‌کنند. با استفاده از ترکیب برخی از دکمه‌های کیبورد با یکدیگر می‌توان عملیات خاصی را انجام داد. اکنون در این مقاله به کلیدهای میانبور دکمه استارت در ویندوز می‌پردازیم؛ یعنی کلیدهایی که با استفاده از ترکیب دکمه Start (نام‌های دیگر: Win, ویندوز، لوگوی ویندوز، پنجره، پرچم) با بقیه دکمه‌ها ایجاد می‌شوند.

نکته: منظور از علامت بعلاوه (+) در ادامه مطلب، ترکیب دو کلید نوشته شده در سمت چپ و راست آن است. یعنی ابتدا کلید سمت چپ را نگه‌داشته و سپس کلید سمت راست فشرده می‌شود.

نکته: کلیدها براساس ویندوز 10 و 11 توضیح داده شده‌اند.

لیست کلیدهای میانبر دکمه استارت

کلید میانبور ; + Win

کلید ; + Win برای نمایش ایموجی‌ها، گیف‌ها و سایر نمادها استفاده می‌شود. موقع نوشتن از طریق این پنجره می‌توان شکلک مورد نظر را انتخاب نمود. این کلید در واقع همانند کلید Win + V است که در ادامه به آن می‌پردازیم.


کلید میانبر Win با خود + یا = + Win

کلید Win با + برای باز کردن برنامه ذره‌بین (Magnifier) جهت بزرگنمایی صفحه نمایش استفاده می‌شود. این کار به شما امکان می‌دهد تا جزئیات کوچک را بهتر ببینید.


کلید Win + E

کلید میانبر Win + E در ویندوز برای باز کردن فایل اکسپلورر (File Explorer) استفاده می شود. فایل اکسپلورر برنامه‌ایست که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و پوشه‌ها را در رایانه خود مدیریت کنید.


کلید میانبور Win + G

کلید میانبر Win + G در ویندوز برای باز کردن نوار بازی (Game Bar) استفاده می‌شود. نوار بازی یک ابزار مفید برای گیمرها است؛ که به آنها امکان می‌دهد تا به‌سرعت و به‌راحتی کارهایی مانند ضبط فیلم از بازی، گرفتن عکس از بازی، پخش صدا از بازی و غیره را انجام دهند.


کلید میانبر Win + I

کلید میانبر Win + I در ویندوز برای باز کردن تنظیمات (Settings) استفاده می‌شود. تنظیمات یک برنامه است که به شما امکان می‌دهد تا بتوانید برخی چیزها را در سیستم عامل ویندوز خود تغییر دهید.


کلید میانبر Win + U

کلید میانبر Win + U در ویندوز برای باز کردن مرکز دسترسی (Ease of Access) که در همان برنامه تنظیمات قرار دارد استفاده می‌شود. مرکز دسترسی برنامه‌ایست که به شما امکان می‌دهد تنظیمات دسترسی را برای افراد با نیازهای خاص تغییر دهید.


کلید میانبر Win + K

کلید میانبر Win + K در ویندوز برای باز کردن کنترل پنل اتصال (Connect) استفاده می شود. این کنترل پنل به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های بلوتوث و Miracast را پیدا کرده و به آنها متصل شوید.


کلید میانبر Win + L

کلید میانبر Win + L در ویندوز باعث قفل شدن کامپیوتر می‌شود. این کار صفحه نمایش را قفل کرده و به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به خروج از سیستم، رایانه خود را ترک کنید. البته اگر رمز عبوری برای ویندوز تعیین کرده باشید.


کلید میانبر Win + M

کلید میانبر Win + M در ویندوز برای به حداقل رساندن تمام پنجره‌های باز و یا  جهت مینیمایز (Minimize) کردن تمام پنجره‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار به شما امکان می دهد دسکتاپ را به سرعت مشاهده کنید.


کلید میانبر Win + N

کلید میانبر Win + N در ویندوز برای نمایش تقویم استفاده می‌شود. روش دیگر برای باز کردن تقویم، کلیک برروی ساعت و تاریخ نمایش داده شده در تسک‌بار است.


کلید میانبر Win + R

کلید میانبر Win + R در ویندوز برای باز کردن پنجره‌ی Run استفاده می‌گردد. پنجره Run ویندوز یک پنجره کوچک است که جهت اجرای سریع دستورات، اجرای برنامه‌ها، باز کردن فایل‌ها و پوشه‌ها استفاده می‌شود.


کلید میانبر Win + Tab

کلید Win + Tab در ویندوز 10 و 11، برای نمایش پنجره‌های باز به‌صورت یکجا و همچنین امکان ایجاد و دسرتسی به دسکتا‌پ‌های مختلف استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی بین پنجره‌ها و همچنین دسکتاپ‌های ایجاد شده جابه‌جا شوید.


کلید میانبر Win + P

کلید میانبر Win + P در ویندوز برای باز کردن منو نمایش (Projecting) استفاده می‌شود. این منو به شما امکان می دهد نحوه نمایش صفحه نمایش خود را روی سایر مانیتورها یا دستگاه‌های خروجی تنظیم کنید. گزینه‌های منو:

  • PC only: صفحه نمایش شما فقط روی مانیتور داخلی رایانه شما نمایش داده شود.
  • Duplicate: صفحه نمایش شما روی همه مانیتورها یا دستگاه‌های خروجی نمایش داده شود.
  • Extend: را فشار دهید تا صفحه نمایش شما به سایر مانیتورها یا دستگاه های خروجی گسترش یابد؛ یعنی فضای صفحه نمایش فعلی بعلاوه فضای صفحه نمایش سایر مانیتورها، همگی یک صفحه نمایش واحد خواهند شد.
  • Second screen only: صفحه نمایش شما فقط روی مانیتور یا دستگاه خروجی دوم نمایش داده شود.

کلید میانبر Win + Z

کلید میانبور Win + Z  در ویندوز برای چیدن پنجره‌های باز در کنار هم استفاده می‌شود. ابتدا چند پنجره باز کنید. سپس وقتی یک پنجره باز است، Win + Z را بزنید تا در گوشه ویندوز یک سری بخش‌های کوچک ظاهر شود؛ که با انتخاب هرکدام می‌توانید پنجره‌های فعلی را طبق الگوی مربوطه در صفحه مانیتور خود و کنار یکدیگر نمایش دهید.


کلیدمیانبر Win + X

کلید میانبر Win + X در ویندوز برای باز کردن منوی دسترسی سریع (Quick Link) می‌باشد. منوی دسترسی سریع، همان گزینه‌هایی هستند که با کلیک راست برروی ایکون استارت نمایش داده می‌شود؛ که در واقع یک منوی مخفی است که به کاربران امکان می‌دهد تا به سرعت به برخی از ویژگی‌ها و تنظیمات مهم ویندوز دسترسی داشته باشند.


کلیدمیانبر Win + V

کلید میانبر Win + V در ویندوز 10 و 11 برای نمایش تاریخچه یا سباقه‌ی کپی (کلیپ بورد: موارد کپی شده) و همچنین انتخاب ایموجی، گیف‌ها و نمادهای مختلف استفاده می‌شود.

0
در حال بارگزاری نظرات